Chronological facts of the case-Demmink through 2010

1978 – 1982: The Court of The Hague employed at least two pedophile judges: Stolk and Rueb. This threatened to become public in the Koos H. case, but through extreme pressure and intimidation the cesspool remained sealed. In this case it is striking that there were so many deaths: three young girls, a police chief and Stolk’s wife. Demmink joined the Ministry of Justice in 1982, the year that Koos H. was sentenced to life-long imprisonment.

17 March 1991: The body of Doctor Joyce Labruyere was discovered. This is the first indication of the existence of a Dutch pedophile network (productie 1).

1994: The involvement of a Hague top official in the abuse of minors is first mentioned in the police investigations (source: De Telegraaf) (productie 1).

3 November 1996: The Susurluk incident occured which exposes the ties between the Turkish government and organized crime. For further reference see under 5 April 2007.

March 1998: The Kurdish businessman Baybasin was captured and detained in the Netherlands.

20 April 1998: Broadcast of Netwerk (productie 7). From the description in the archives of Beeld and Geluid: Documentary on the large scale police investigation in 1994 of a specially established police team from Rotterdam, the HIK team (child trafficking) which was firstly established in to trace the missing German boy Manuel Schadewald who had likely ended up in the prostitution circuit in Rotterdam. The HIK team stumbled upon an escort club for young boys; managed by the German Lothar G. G headed a network in child trafficking and sex with minor boys. Minor boys were sexually abused. Not only at his premises, but also in a private home in one of the cube houses. G. furthermore often sent children as escorts to client’s addresses. Young boys were smuggled from Poland to the Netherlands with the cooperation of a TOP OFFICIAL OF THE DUTCH GOVERNMENT. A reconstruction from tapped telephone conversations, procedures and police notes indicated how men ordered minor boys for sex in the Netherlands and how new boys were recruited via friends who were already part of the circle. Lothar G. was sentenced to five and a half years imprisonment, THE TOP OFFICIAL “JORIS” to 240 hours of community service and six months probation.

In the autumn of 1998: the Prosecutor of Amsterdam was about to make arrests in the ‘Rolodex’ or ‘Embargo’ investigations into pedophile networks with members in the highest circles. Allegedly some of these members were an old attorney of the Queen, two head officials of Justice, a former minister and an Amsterdam professor (Runderkamp Papers). In the wake of this investigation the BVD received reports regarding Demmink’s sexual escapades. The Runderkamp papers (productie 3) stated that Demmink played an important role’ in this investigation: he was supposed to have thwarted the investigation by sharing information with suspects. Amsterdam Head Officer Vrakking was the initiator of the investigation. According to De Telegraaf this investigation was ‘neutralized’ by Rene Ficq, formerly delegated PG.

During 2000: “Demmink drew the attention of the research editor of the NOS Journaal who was investigating whether the Dutroux affair had any branches in the Netherlands” (productie 3). Specifically his role in the ‘Embargo investigation’ into a pedophile network under Dutch high ranking people, including a ‘former lawyer of the Queen’ and a ‘former minister’ drew quite a bit of attention. 22 July 2002: Piet-Hein Donner took office as Minister of Justice in the cabinet of Balkenende-I. A few months after his taking office Demmink was appointed to SG at Justice. Donner was informant of the cabinet and member of the Council of State.

August 2002: Baybasin was sentenced to life imprisonment based on falsified tapped conversations.

1 November 2002: JD was appointed to SG of Justice. The AIVD investigated ‘approximately 40 rumors concerning Demmink’s lifestyle’ with this appointment. The sister department MIVD working for Defense would rather have withheld an appointment of Demmink as SG at the Department due to his sexual lifestyle.

6 February 2003: Zembla broadcasted the documentaire Afluisteren concerning the manipulated criminal proceedings against Baybasin. Research by Wim van the Pol. May 2003: The Fons Spooren affair started, which quickly turned into the Demmink 2 affair. Panorama and Gay Krant started a journalistic cooperation.

9 August 2003: Panorama journalist Fred de Brouwer interviewed Former Minister Hilbrand Nawijn concerning Demmink. Nawijn shared many details.

7 October 2003: Fred Bakker (right-hand man of MvJ Demmink) from the Ministry of Justice approaches Panorama and Gay Krant in an attempt to influence the impending Demmink publication.

8 October 2003: Panorama and the Gay Krant published exhibits from which it was clear that Demmink abused minor children both in Eindhoven (Anne Frank Park) and in Prague (sex bar Pinoccio). In both cases Demmink used his official vehicle. Frank L. reports to Gay Krant as ‘Declarant witness’.

8 October 2003: Panorama journalist Fred de Brouwer interviewed Frank L. whereby he stated that Demmink was present during the recording of the porno film in the Czech Republic whereby a child passed away as a result of penetration using a dildo.

14 October 2003: ‘Youth prostitute Frank L.’ filed charges of child abuse against Demmink. The NOS Journaal named ‘top official’ Joris Demmink (productie 9).

15 October 2003: Minister Donner threatened to prosecute all media that further identified ‘the official’ and also stated that ‘there was no smoke, let alone a trace of a fire’. Frank L. was collected at home by the investigators for ‘further questioning’ which means that he was put under extreme pressure to withdraw his charges.

15 October 2003: Harro Knijff, attorney of Joris Demmink, acted in NOVA. He ‘strongly denied all charges’ and amongst other stated that the facts presented by Panorama en Gay Krant were ‘incorrect’ and that Demmink never visited minor brothels nor took part in sex with minors. He also discredited Henk Krol (productie 7).

16 October 2003: The PP stated that the charges against Demmink were false and saw ‘no cause for further investigation’.

17 October 2003: Frank L. announced at SBS6 that the charges were completely real and he reverses his withdrawal of the previous day. Various irregularities were also found via Gay Krant during the second ‘revocation hearing’ of Frank L. (productie 9).

19 October 2003: The chief editors of Panorama en Gay Krant had a discussion with Demmink at his house (productie 3 Runderkamp papers, TV broadcast NOVA productie 7). Demmink demands rectification, the papers refuse and request an interview with Demmink as response to the accusations of 8 October. Demmink however does not want this conversation to be published. The NOS Journaal comes across e-mails concerning this ‘mediation attempts’ and also the detailed interview. Here Demmink admitted to ‘visiting gay bars’ with the Dutch ambassador of Prague and also admitted to having a relationship with a young Czech who acted in porno films’. In this interview Demmink also admitted ‘being attracted to younger men’. The piece was not published. More explosive material from this interview will emerge at a later stage.

30 October 2003: A ‘deal’ was concluded at the offices of Demmink’s attorney Harro Knijff van De Brauw Blackstone Westbroek’ of which no-one was allowed to speak’ (productie 49). Demmink indicated that this ‘deal’ was preferable to a summons on both sides, something which Donner strongly insisted on. Later it becomes known that the chief editors of Gay Krant and Panorama were no longer allowed to speak or write of Demmink under penalty of a fine of 100.000 Euro. This under an injunction against the newspapers by the dean of Weert who was also accused of child abuse in the Anne Frank Park. This dean won, but the judge in Den Bosch refused to take the proof of the newspapers into account. At the beginning of November 2003: The editorial boards of Gay Krant and Panorama complained after being forced to rectify the situation, ‘even though Demmink admitted to everything’.

5 November 2003: After renewed intervention of Demmink’s attorney, Harro Knijff, the two revoked their statements in an editorial comment. “We have established that the original sources on which we based our impression that JD was guilty of improper behavior was unreliable.”

5 November 2003: One of the chief editors (or both) ‘shared it all’ to Lex Runderkamp of the NOS Journaal. He stated that he had become a ‘component of a cover-up ‘ and ‘had settled for less’. He also admits or states that JD had given the name and surname of ‘three Czech boys’ and ‘that he could not exclude having had sex with minor boys, although he never purposefully went in search of this’. According to this ‘journaal source’ Demmink had admitted to not always asking the age of ‘his boys’. The ‘journaal source’ promised ‘not to deny’ communication by the journal on this point. That evening (20:00 hour) the Journaal reported on the ‘retreat’ of both newspapers, but ten stated that Demmink had admitted to the child abuse himself. This is the literal text: “The top official made a settlement with the newspapers because he did not want to take the matter to court. In such a proceeding his entire past would after all become public. In the private interviews with Panorama and Gay Krant last week he admitted having sex with young gay men and that he had not always asked how old they were. He did not believe that this was something to be discussed in court rooms.” Laroes later: “Demmink wished to settle the matter amicably because he felt vulnerable about his personal life” ((productie 3). Harro Knijff immediately called. This lead to a slightly modified text in the 22:00 edition: “The top official made a settlement with the newspapers because he did not want to take the matter to court. In such a proceeding his entire past would after all become public. In the private interviews with Panorama and Gay Krant last week he admitted having sex with young gay men and that he had not always asked how old they were. But improper behavior, absolutely not, the newspapers stated today. It is a subject that no-one wants to fight out in a court room.” Further negotiations concerning a rectification led to nothing and the attorney announced ‘more serious legal steps’.

7 January 2004: Klokkenluideronline published the exhibit Thriller rond topambtenaren ‘Joris’ regarding the identity of the top official from the Netwerk broadcast in April 1998.

14 January 2004: Demmink made a complaint against NOS Journaal at Press Council.

8 March 2004: After the NOS in 2000 also the German newspaper “Die Welt” in its article: “Kein Einzeltater” made a link between Dutroux and a Dutch pedophile network. They reported of a film wherein the 13-year old German boy Manuel Schadwald was forced to satisfy multiple men. After having been forced to do this he suffocated. This film was found in Zandvoort at the later murdered Gerrit Ulrich. Further, supposed ‘snuff movies’ (productie 41) are also mentioned. Die Welt disturbingly ends with the following words: “Lasst die Finger von dieser Sache!, riet der Amsterdamer Beamte freundschaftlich. Und dann fügte er jenen Satz zu, der betroffen macht: “Der Fall Schadwald steht unter keinem guten Stern.”

17 March 2004: In a broadcast of TweeVandaag it was announced that the Ministry of Justice would prosecute Frank L. due to making ‘false’ accusations (productie 7). Frank L. was supposedly also paid for making these false accusations, something that he personally denied in this broadcast.

24 May 2004: Demmink visited the Philippines in the ambit of the Global Commission in International Migration.

29 June 2004: Demmink’s complaint to the Council was declared justified. The Council: The defendants adduced material thus provides no reasonable basis for the allegation that the complainant, ‘behind closed doors, had admitted to having sex with young gay men and they he did not always ask them how old they were’. It was also stated that there was a sufficient basis for these extremely serious allegations’. Het Journaal ‘crossed the line from, considering journalistic responsibility, what is socially acceptable’. Mr. R. Loeb, Chairman of the Council, is a former colleague of Donner, who appointed Demmink.

22 July 2004: Frank L. was convicted of making false accusations against Demmink. Of the maximum penalty of two years imprisonment, two months probation was imposed.

14 October 2004: The website reported that Demmink’s driver, Mr. Mosterd, ‘passed away quite suddenly’ after he had growing moral issues with the way in which Demmink used the back seat of his official vehicle while Mosterd was driving.

29 May 2006: The Turkish press published various articles on the Turkish government’s blackmail of the Dutch at the end of the nineties, using the ‘Demmink case’ to deal with Baybasin.

March 2007: The VARA program Zembla visited Turkish research journalist Burhan Kazmali in the ambit of the investigation into a program on Joris Demmink.

2 April 2007: The Kurdish businessman Baybasin laid charges of “pedophilia, committed repeatedly since at least 1990 in Turkey and other countries, incitement resp. (co)perpetration of intentional and unlawful detention and participation in a criminal organization” (productie 11, via his attorney A. van der Plas, against Demmink. This declaration also included a secret report of the Turkish government regarding the blackmail of the Dutch ‘via’ Demmink.

4 April 2007: Member of Parliament De Roon (PVV) proposed parliamentary questions to the minister following the declaration of Baybasin. These were answered in record time: on 6 April The minister requested an ‘exploratory investigation’ by the OM, something which does not legally exist (productie 50).

5 April 2007: Klokkenluideronline published the exhibit ‘Dutch State Blackmailed by Turkey’

6 April 2007: Minister Hirsch Ballin requested an ‘exploratory investigation’ into the accusations against Demmink.

9 April 2007: Open letter to Minister HB on klokkenluideronline.

10 April 2007: Several messages concerning Demmink’s participation in Desi Bouterse’s coup when he was still working at the Ministry of Defense (until 1982) appeared on Kleintje Muurkrant (productie 5) : According to Our CRI source the reason for Joris’s dismissal from Defense was of a sexual nature. Joris apparently had a budding relationship with a Suriname soldier from the Bouta team, that was responsible for the September murders in 1982. Stan de Jong also reported on this aspect of the affair.

12 April 2007: Demmink ‘visited’ Baybasin in the prison where he (Baybasin) was being detained. His attorney, Mrs. Van der Plas was extremely unhappy about this and requested via SP that JD could no longer directly interfere with Baybasin’s detention (productie 11). This request was declined.

13 April 2007: Adele van der Plas, Baybasin’s attorney, withdrew the complaint against Joris Demmink in EenVandaag (productie 7).

18 April 2007: Jan de Wit (SP) made additional parliamentary inquiries concerning the issue, also explicitly enquiring into Demmink’s presence at sex parties in Turkey (productie 51).

7 May 2007: Again parliamentary inquiries, this time from van Teeven (VVD) and Vand Velzen (SP) specifically regarding Demmink’s visit to Baybasin in prison (productie 52).

31 May 2007: The website Geenstijl paid attention to the Demmink case: “Top official knee deep in own sex row” (productie 19).

13 June 2007: First of two Telegraaf publications concerning pedophile network Incriminating Information against senior officials; Sex Files hushed (productie 1).

13 June 2007: News production EenVandaag (productie 7) broadcasted about the Demmink affair showing crucial fragments from the Netwerk broadcasts from 1998.

15 June 2007: Last parliamentary questions by Van Velzen, De Wit and Teeven (productie 53).

16 June 2007: Joost de Haas and Bart Mos from De Telegraaf published the second article Senior officials in Pedophile Network, where Demmink is also mentioned without using his name (productie 1).

18 June 2007: Zembla withdraws from the Demmink case via a letter to attorney Adele van der Plas (productie 32) wherein the latter is more or less accused of misusing a Zembla editor who translated Turkish exhibits for her.

18 June 2007: NRC Trade magazine features the extended ‘portrait’ of Demmink (by Jan Meeus and Jos Verlaan) who is described as ‘sharp, witty and withdrawn’. Thom de Graaf: “I know Joris as a student-man.” Hans Dijkstal: “I have never heard anything negative regarding Demmink’s private life.” The newspaper: “It is a fact that up to date Demmink has refuted all accusations.”

25 June 2007: The Turkish research journalist Burhan Kazmali was detained at the airport in Istanbul (productie 33) to prohibit him from testifying in the Netherlands, against Demmink, in the ambit of Baybasin’s complaint. Around this time: according to advocate v.d Plas, Zembla journalist Sinan Can was threatened with death if he continued with the investigation into Demmink’s pedophile activities.

5 July 2007: Hirsch Ballin answered the last parliamentary questions (productie 53).

5 July 2007: NRC Trade Magazine heading ‘Senior Official of Justice is clean’. Repeated investigation by the AIVD provided no evidence of involvement with criminal activities by senior official J. Demmink of the Ministry of Justice. In an interview with Stan de Jong attorney Van der Plas states that no investigation was conducted.

14 July 2007: The Volkskrant featured the exhibit A stubborn whisper campaign’ by Lidy Nicolasen. The last paragraph: “Closest employees say that the case has had very little influence on him, that is far above the other parties and has not lost any authority.” (productie 43) For information concerning the affair in the mainstream media also refer to Stan de Jong.

15 July 2007: The prosecution announced that Demmink will not be prosecuted. “The Ministry of Public Affairs cannot be expected to run a criminal investigation into the allegations and rumors based on, according to the attorney a secret report and secret notes, which cannot be used to indicate that they really exist” Hereby ending the ‘exploratory investigation’ that Hirsch Ballin agreed to on 6 April.

8 July 2007: Research Journalist Stan de Jong, on his blog, reveals that the ‘Joris’ from the broadcast of Netwerk from1998 is not Demmink, but another senior official from The Hague named Joris. The true identity of the ‘other Joris’ is however still a secret, although de Jong says the he knows who it is.

August 2007: A tipster reports that Demmink scammed his Department (by millions of Euros) by developing a new corporate office using the company Premsela Vonk where he was supposed to have had a very un-platonic relationship with one of the directors (productie 48).

23 August 2007: Lex Runderkamp of the NOS Journaal, via a posting on klokkenluideronline, published the ‘Runderkamp papers’ which contained most of the facts on which this reconstruction was based. These documents were created based on the case that Demmink made against the NOS Journaal and were intended as defense (productie 3).

2 June 2008: Attorney Van der Plas tried, via an Article 12 procedure at the Court of Appeal (productie 11) to still prosecute Demmink partly based on new evidence. This was collected by Klaas Langendoen (productie 17) who, commissioned by Van der Plas, continued with further investigations in Turkey.

3 June 2008: Former Zembla-journalist Wim van de Pol devoted an article to the Demmink and Baybasin case in Vrij Nederland (productie 17). It is a fairly complete summary, from around 10 June 2008: Lex Runderkamp retrieves the link to the ‘Runderkamp-papers’ by way of klokkenluideronline.

19 June 2008: Klokkenluideronline firstly comes with a more or less complete ‘description’ of a Dutch pedophile network of which Joris Demmink formed part.

21 June 2008: De Telegraaf makes a 180 degree turn and features a pro-Demmink story wherein the theory is introduced that it involved a ‘conscious damage action’ from the underworld.

2 July 2008: Via the website HetVrijeVolk a request is made for a ‘cyber- bombardment’ of De Telegraaf that gives detailed reports on ‘ordinary’ pedophiles but continues to protect Demmink.

3 July 2008: After klokkenluideronline started putting pressure on Stan de Jong to reveal the name of the ‘second Joris’ (refer to 7 January 2004) a debate was started on his blog.

10 July 2008: Arrow Classic Rock interviews Micha Kat on the Demmink case. There is a waterfall of responses, but mainstream media remains silent. The interview is placed on YouTube and other websites and listened thousands of times (by mid September almost 25.000 times).

15 July 2008: Wicher ‘de Rammende Rechter’ Wedzinga wrote that former Minister of Justice Donner and the current Minister Hirsch Ballin visited an SM club in Breda accompanied by Joris Demmink. (productie 6).

1 September 2008: Adam Curry is discharged from Arrow Classic Rock.

10 September 2008: Stan de Jong interviewed former detective Klaas Langendoen in a new crime magazine. Langendoen investigated into Demmink’s actions in Turkey. Langedoen in Cold Blood: ‘I am aware that this is an extremely sensitive matter. But I do not have to make the evidence conclusive. The point is that I had enough ammunition that the court of The Hague decided that it warranted further investigation. I cannot help but envision that this will occur. If someone declares before the camera that he was sexually abused at a young age by a senior official of Justice, it cannot simply be ignored by saying nothing happened? We know who the boy is, where he lives, where he can be contacted.’ (productie 13 Koudbloed)

27 October 2008: It is announced that the Court of The Hague rejects the application (refer to 2 June 2008) for prosecution of Demmink. Hereby the Justices refused to take the facts into account (productie 16). Stan de Jong published the article: Waarom wordt Joris Demmink niet vervolgd and refers to the independent declaration of Mustafa Y.

27 October 2008: A new declaration is made against Demmink by the Turkish boy Mustafa Y. (productie 10 as well as p productie 11 under point 11 and productie 7 broadcasted 11 March 2009) It is the third declaration, after that of Frank L. and H. Baybasin (productie 9 and productie 11).

31 October – 3 November 2008: A page is launched on Hyves for the mobilization of the Dutch people against Joris Demmink. Within 12 hour there were almost 1200 members. On Sunday 2 November the site disappeared from the air. On Monday 3 November around noon the site was online again.

13 November 2008: 4 videos regarding the Demmink case were placed on YouTube.

18 November 2008: Klokkenluideronline published the first part of the Series ‘From the Demmink 2 file’ with detailed information regarding the Demmink case (productie 29).

23 November 2008: After asking the readers what they should write about De Volkskrant receives dozens of urges to tackle the Demmink case but the newspaper refuses.

24 November 2008: Interview with Micha Kat regarding the Demmink case on FunX FM Radio. They were also told, directly from management, to pay no further attention to the matter.

25 November 2008: The Hyves-website concerning the Demmink case counted more than 5000 members.

15 December 2008: A well-known news section (Zembla) released a list of important people who had at one time or another ‘interfered’ with the Demmink case (productie 24).

30 December 2008: Gerard Hamer, Frank L’s attorney falls to his death from his bicycle on way between his office and his home.

14 January 2009: The disputed fragment from the NOS Journaal dated 5 November 2003 wherein Demmink admits to the misuse of minors is made available again after NOS refused to hand it over (productie 7).

6 February 2009: HP/the Tijd releases a reconstruction of the Demmink case under the heading Senior Official Under Fire.

27 February 2009: JDTV extended their arsenal of films with the telephone interviews with Jan de Wit of the SP, Lidy Nocolasen of De Volkskrant, Lex Runderkamp of the NOS Journaal and Wim de Bruin of the Public Prosecution. All videos can currently be seen on a continuously updated playlist on YouTube.

4 March 2009: The article on Joris Demmink that was removed from Wikipedia was published on Joep Zander’s blog, including the valuable summer of references and links (productie 34).

19 March 2009: The VPRO program Andere Tijden aired a broadcast on the coup of Bouterse in Suriname where Demmink played a very remarkable role.

4 May 2009: Minister Eberhard van der Laan addressed JDTV regarding the Demmink case after Ministers Hirsch Ballin, Van Middelkoop, Plasterk and Donner were also interviewed.

18 May 2009: The JDTV team confronted Joris Demmink with the accusations of child abuse at his home. Demmink escaped in his official vehicle (productie 7).

19 June 2009: entrepreneur Wim Dankbaar promises 10.000 Euro to the person who gets official ‘Joris’ sentenced, which the Network already reported on in April 1998.

12 September 2009: NRC Trade Magazine publishes a striking cover story on the extreme behavior of Joris Demmink (productie 46).

16 September 2009: The broadcast by Network from 1998 regarding the pedophile network Lothar G. is made available indicating the prominent role of ‘senior official Joris’ (productie 7).

16 September 2009: It is announced that a Turkish TV station has been asking for three years to interview Baybasin. Through the Dutch Embassy the Turkish Station heard that they could anyway not discuss the Demmink case or the Royal Family!

17 September 2009: A Turkish citizen who played an important role in collecting the ‘evidence’ against Baybasin and also intimidated the witness Mustafa Y. (refer to 27 October 2008) was arrested in Turkey

13 October 2009: Following the article in Die Welt “Kein Einzeltater” (…) Dutroux ist teil eines internatinalen Padophilen Netzwerks” direct links were made between the Demmink case and the Belgian Dutroux network (productie 40 and productie 41). From the German newspaper Die Welt from 2004: Tatsächlich erfuhren wir von Berliner Kriminalbeamten, dass sie von ihren niederländischen Kollegen einen Hinweise erhalten hatten, dass die Suche nach Schadwald zu nichts führen würde. “Ich musste unterschreiben, nichts mehr über den Fall zu sagen. Lasst die Finger von dieser Sache!”, riet der Amsterdamer Beamte freundschaftlich. Und dann fügte er jenen Satz zu, der betroffen macht: “Der Fall Schadwald steht unter keinem guten Stern.”

23 February 2010: During a lecture at the NHTV in Breda outgoing Minister of Justice Ernst Hirsch Ballin was asked sex tourism questions regarding Joris Demmink. He labeled these types of questions ‘improper’ (productie 7).

25 February 2010: In “A closer look at child abuse networks in the Netherlands and Belgium” the Institute for the Study of Globalization described the ‘top level involvement’ amongst other of Joris Demmink in pedophile networks in the Netherlands and Belgium (productie 41a).

16 March 2010: The so-called ‘Wabeke-papers’ arise (productie 2). It involved a report of a discussion with Jan Wolter Wabeke, previously coordinating Chief Justice and until recently financial services ombudsman. It contained many details on Demmink and his behavior. For more on this refer to Hans Holtrop’s e-mail dated 19 February 2010 (productie 12).

18 April 2010: Peter R. de Vries aired a revealing broadcast on judge Cornelis Stolk who was Vice-President of The Hague Court in 1980 and for years maintained contact with a three-fold infanticide convicted TBSer. From the broadcast it appears that in 1980 several officials within the judiciary system and the ministry of justice were well aware of this but despite this did nothing to stop it, even tried to cover it up via intimidations.

03 june 2010: Dr. J. Poot, founder of the area development company Chipshol, presented the book ‘De Demmink Doofpot’ with contributions from amongst other the Association Expert Group Klokkenluiders and numerous annexures with incriminating information. The range of the book: a parliamentary and judicial investigation must be conducted into the alleged pedophile practices of the highest official of the Ministry of Justice, Secretary General Joris Demmink.

23 July 2010: The National Office of the Public Prosecutor (OM) is prepared to cooperate with a declaration against Demmink said the Brabant regional newspaper BN De Stem, one of the few newspapers who dared to write of these very eloquent yet severe accusations.
It involves the declaration of Mustafa Y., who was twelve or thirteen years old when he was allegedly abused and raped by Demmink. His attorney, Adčle van ther Plas, has dealt with the case for many years.

27 July 2010: HP/De Tijd reports “Breakthrough in the Joris Demmink case”. The reacties op het artikel op de website van HP/De Tijd makes it clear that the declaration of Mustafa Y. against Demmink was only the tip of the iceberg.

17 august 2010: Dr. J. Poot placed a large advertisement in the NRC entitled “Open brief aan Mr. Joris Demmink, nog steeds S_G Justitie” and asked him “Why are you as silent as the grave? Even after the publication of De Demmink Doofpot, my 5th book, on 20 May of this year”. He did not respond.

27 September 2010: Dr. J. Poot revealed in a new advertisement in the NRC “Klokkenluider met de dood bedreigd via Justitie”. The president of the Foundation Expert Group Klokkenluiders, the een bijdrage heeft geleverd aan het boek De Demmink Doofpot, was summoned to Justice. Former detective Gerrit de Wit was recommended to take a 6 week vacation out of the country by the Officer of Justice, because his life was supposedly in danger.

4 November 2010: Prof. Mr. W.J. Slagter, emeritus Professor at the Erasmus University in Rotterdam and authoritative attorney, addressed Minister Opstelten of Safety and Justice and urged for action to clear up the case. In his letter (link) he wrote: “Either the accusations are untrue. In which the accusations should obviously be disputed. Or the accusations are true and then one cannot ignore the reality. I hope that the new cabinet, also in this respect, will in future make a clean sweep.” The unmotivated response (link)from the Minister speaks volumes: “… I inform you that I, just as my predecessors, see no reason for further action.” A response that prompted Prof. Mr. Slagter to write a second letter (link), on 21 January 2011.

Share this story