Home

Slavernij

18 maart 2009

Ik ken mijn zoon nauwelijks terug. Helemaal verstrakt en angstig.. Waarvoor is hij bang? Voor de moeder van zijn kind! Een oma-buurtgenote spreekt me aan over haar zoon en kleinkind. De moeder laat de vader wel af en toe toe,  als hij doet wat ze zegt, of ook weer juist niet.  Als het haar uitkomt verwijt ze de vader zelfs dat hij niet genoeg aanwezig is en zegt  dan weer over een eerdere weigering dat hij toch kon begrijpen dat zij dat zo niet bedoelde.  Eén grote willekeur en vooral veel machtsmisbruik dus. De vader wringt zich gedwongen in een harnas, waarvan de contouren onduidelijk zijn maar die onmiskenbaar naalden aan de binnenkant verbergt. Het doet me denken aan de robotachtige figuur op mijn pappa?-kaart.

Afin, eigenlijk een klassieke situatie. Die Rituale der Umgangsvereitelung zou Klenner, die ik al jaren geleden vast in de literatuurverwijzingen opnam, zeggen.

Als het zo in de buurt gebeurt valt eerder op dat het zich op een of andere manier nog als iets bijzonders presenteert.  Mensen kennen dit onrecht pas als ze er zelf mee worden geconfronteerd. En dan nog…..geloven ze dat het kind op den duur vanzelf wel weer bij de vader terechtkomt. Naast de rituelen van omgangsverijdeling dus ook de mythes van omgangsonrecht. Ik twijfel er dikwijls aan of ik de woorden onderdrukking en slavernij mag gebruiken, of om met Esther Vilar over dressuur te spreken.  Maar vandaag niet. Gezamenlijke opvoeding…. dat is daar nog een end vandaan.

Het artikel van Klenner (wie gaat het een keer vertalen?)

Advertenties

One Response to “Slavernij”

  1. henri Says:

    Omgangsonrecht en omgangsverijdeling zijn zaken die indruisen t.o.v. de menselijke waarden, het intellect en het ware en het goede. Het zijn inderdaad rituelen en mythes van elke logica gespeend.
    Tot dusverre krijgen sociale en maatschappelijke belangen hier nog steeds de voorkeur, ondanks dat een ieder met een beetje intellect kan aantonen hoe primitief dit is. Het is m.i. dus juist om te spreken van onderdrukking en slavernij, en wel die van het intellect t.o.v. achterhaalde maatschappelijke fenomenen.
    De beschermers van deze fenomenen, de Raad, JZ, rechtbank en het legertje sociale wetenschappers hullen zich in een eigen jargon en beschermen zich tegen kritiek door een systeem van culturele immuniteit.
    Een samenleving echter die de ontwikkeling van het intellect en de menselijke waarden vam minder belang acht dan de bescherming van statische maatschappelijke structuren graaft haar eigen ondergang.

    Like


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: